Yamaha R6 Forum: YZF-R6 Forums banner

Hoe het motorjaar te identificeren

62K views 4 replies 4 participants last post by  Intuit  
#1 · (Edited by Moderator)
Aan de achterkant van elke Yamaha R6-motor (na 2000, laten we voor nu zeggen), staan twee nummers in de gieting geëtst.

Een reeks nummers staat direct achter de servoklep-eenheid en ziet er ongeveer zo uit:

[Letter][Number][Number][Number][Letter] - [Number][Number][Number][Number][Number][Number]

Voorbeeld:

J512E - 000001

Het eerste gedeelte voor de streepjescode geeft de motorcode aan, terwijl de laatste zes na de streepjescode de serienummers vertegenwoordigen.

De tweede reeks nummers is moeilijk te zien als je geen duidelijk zicht hebt op de achterkant van de motor. Deze reeks nummers is in de gieting gespoten en is moeilijk te zien als de motor vuil is. Ik denk dat het tien nummers zijn en een lettergrootte van ongeveer 7 of 8. Ik moet het nog bevestigen. Kortom, de tweede twee nummers van deze reeks van ongeveer 10 nummers vertellen je het motorjaar.

EX.

06 = 2006
07 = 2007
08 = 2008
15 = 2015

0128711904 = 2012 motor.

Dat is alles.
 
#5 ·
Voor voertuigen in het algemeen heb ik geconstateerd dat het modeljaar onderdelen zal hebben van de voorgaande 1 tot 2 jaar. Misschien bekijkt u al een auto die wordt aangeprezen als het modeljaar 2022, ook al is het bijvoorbeeld nog 2021. (marketing)
Image


Ik heb een '08 R6S die in '07 is geproduceerd volgens het VIN-label.

Dus mijn '08, geproduceerd in '07, heeft een '06 motor.

=================================================================================

Weet niet zeker wat de stempel links van de plaat is?
Ziet eruit als " J 5 E 0 / 3 ".

Het lijkt erop dat Yamaha de 3e generatie R6 heeft geïntroduceerd met de edities van 2006.
De R6S-edities zetten de 2006 tot en met 2009 voort met onderdelen van de 2e generatie R6.

Mijn '08 R6S heeft een " J 5 06 E " stempel.
Image


Het is zeldzaam dat doe-het-zelvers en vaak zelfs monteurs dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zoals de fabriek dat zou hebben gedaan. Als je een verprutste bedrading ziet van een achterspatbord (fender) delete, maar alles onder de tank er fabrieksmatig uitziet in zijn routing en bindingen, dan heb je waarschijnlijk een originele motor.